11.08.08. Flytt

Packat – städat – lämnat in nycklarna. Alla våra saker på väg till Göteborg. Sista gången i lägenheten, på gården, på Gotenstraße. Sista glassen på Eisfee och herregud sentimentala jävlar som jag ska inte hålla på och flytta på det här viset. Inte när man fäster sig så vansinnigt vid städer, gator, hus. Det blir så ledsamt när man åker därifrån då. Alldeles oavsett vart man är på väg.

Planet gjorde en hundraåttiograderssväng åt höger, tillbaka österut, innan det rätade upp sig igen och jag sitter på rätt sida för att se Berlin bli miljoner ljuspunkter: gula-vita-blå. Punkter jag tack vare den där svängen alltså kunde titta ner på mycket längre än vad som var riktigt nyttigt för mig och jag skulle kunna bryta ut i såna poetiska excesser här så ni anar inte (ljuspunkterna! som blir mindre och mindre! staden, smutsiga fantastiska röriga staden! som blir nåt slags abstrakt mönster! som nåt en gud – eller en stadsplanerare – skulle kunna klottra när han sitter i telefon! staden som breder ut sig, visar upp sig – miljoner paletter i strålkastarljus! – innan hon försvinner bakom ridån/under molnen!) men det ska jag nog låta bli, till allas vår fördel.

Nu: rakt norrut.

